کانون حرکت های جهادی دانشگاه شمال

اردوهای جهادی ، سبک زندگی ، پژوهشی اقتصاد مقاومتی

کانون حرکت های جهادی دانشگاه شمال

اردوهای جهادی ، سبک زندگی ، پژوهشی اقتصاد مقاومتی

کانون حرکت های جهادی دانشگاه شمال

این بلاگ ، مربوط به کانون حرکت های جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه شمال است و اخبار و تصاویر و فعالیتهای این کانون در این بلاگ قرار میگیرد

پربیننده ترین مطالب

آخرین نظرات

  • ۹ ارديبهشت ۹۵، ۲۲:۳۴ - خرابات Ok

تأملی در ابعاد علمی شخصیت حسین بن علی(ع)

جمعه, ۲۴ مهر ۱۳۹۴، ۱۰:۵۶ ب.ظ

درباره شجاعت، پایمردی و استواری در راه حق، روحیه جهاد و از خودگذشتگی امام حسین(ع) سخن بسیار گفته‌اند و نوشته‌اند. اما در توصیف ابعاد علمی شخصیت آن حضرت(ع) کمتر سخن به میان آمده است. یکی از دلایل این امر را باید توجه محققان و نویسندگان به شرایط اجتماعی و سیاسی حاکم بر زمان امام حسین(ع) و تمرکز آنان بر واقعه عاشورا دانست. به گونه‌ای که نام امام حسین(ع) همواره با جهاد و شهادت پیوندی ناگسستنی داشته و دارد. اما واقعیت آن است که پیشوای سوم علاوه بر آنکه مرد جهاد و مبارزه در راه حق بود، در «اوج قله علم و معرفت» قرار داشت.

ادامه در ادامه مطلب...

علم و دانش امام حسین(ع) مانند دیگر امامان شیعه، موهبتی الهی و افاضه ربانی است، علاوه بر آن امام حسین(ع) در سایه تعالیم دینی رسول خدا(ص) و پدر و مادری چون حضرت علی(ع) و فاطمه(س) قرار داشت و علوم و معارف زیادی را از آنان فرا گرفت. بر اساس شواهد تاریخی و روایی متعدد، پیامبر اکرم(ص)، حضرت علی(ع) را با علوم و دانش‌هایی تعلیم دادند که دیگران از آن بهره‌ای نداشتند.

کتابی که به خط حضرت علی(ع) و املای پیامبر اکرم(ص) بود همواره در این خاندان مورد استناد قرار می‌گرفت. حضرت علی(ع) شاگرد پیامبر اکرم(ص) بود و از محضر آن حضرت بیشترین بهره‌های علمی و معنوی را می‌برد و مرجعیت علمی زمان خود را بر عهده داشت. بعد از آن حضرت، حسنین(ع) مرجع و پناه مردم در مسائل اسلامی و علوم تفسیر و احکام شرعی به شمار می‌رفتند.

 درباره گستردگی علم و دانش آن حضرت شواهد زیادی در متون تاریخی و روایی به چشم می‌خورد. اصحاب و یارانش، او را وارث علم پیامبر(ص) و داناترین مرد زمان خود به کتاب خدا و سنت پیامبر(ص) و از مراجع فتوا و داوری معرفی کرده‌اند که مردم در فهم احکام دین و یافتن پاسخ سؤالات به او مراجعه می‌کردند. همچنین نقل شده است که حسین بن علی(ع) در مسجد مدینه جلسات گفت‌وگو و آموزش احکام دین را بر پا می‌کردند و اصحاب او برای فراگیری علم و دانش امام حسین(ع) یادگیری فقه، تفسیر، اخلاق و سلوک و شنیدن احادیث پیامبر اسلام(ص) و حضرت علی(ع) گرد ایشان جمع می‌شدند.

در بیان فضیلت و علم و دانش آن حضرت همین بس که خطبه‌ها و دعاهای حضرتش مشحون از معارف دینی و عرفانی و مضامین کتاب خداست. در بسیاری از این سخنان، استناد به آیات قرآن یا معانی بلند و آسمانی آن به چشم می‌خورد و گواه آگاهی و تسلط امام حسین(ع) بر کتاب خدا و سنت پیامبر اکرم(ص) است.

 امام حسین(ع) در نامه‌هایی که به برخی از یاران و سران قبایل می‌نوشت، آنان را به سوی قرآن و پیروی از سنت پیامبر(ص) فرا می‌خواند. علم و دانش آن حضرت از احتجاجات وی با دشمنان اهل بیت بویژه معاویه و مروان و نامه‌هایی که به معاویه نوشته و خطبه‌هایی که به مناسبت‌های مختلف ایراد کرده، کاملاً آشکار است. این خطبه‌ها مانند اشعار آن حضرت علاوه بر مضامین بلند، از فصاحت و بلاغت کم نظیری برخوردار است.

 او از جد بزرگوار و پدر و مادر عالم خود که در اوج فصاحت بودند، فصاحت و بلاغت را آموخته و به ارث برده بود. همچنین در میان احادیث تفسیری، سخنانی از آن امام درباره ثواب قرائت قرآن، تقسیم ‌بندی آیات شامل: الفاظ، اشارات، لطایف و حقایق و نیز تفسیر برخی از آیات الهی به چشم می‌خورد.

امام حسین(ع) در این احادیث، به تفسیر آیه‌ای مستقل، تفسیر صفات خدا در قرآن، ذکر برخی گروه‌ها و افراد در کتاب خدا، تأویل برخی آیات یا برخی حروف مقطعه پرداخته است. علاوه برآن امام حسین(ع) خود یکی از راویان مهم روایات رسول خدا(ص) و پدر و مادر بزرگوارش حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) به شمار می‌رود.

در پایان یادآوری می‌شود با توجه به گستردگی دانش و معرفت دینی امام حسین(ع) و ویژگی‌های شخصیتی حضرتش، حجم روایات بر جای مانده از امام حسین(ع) در زمینه تفسیر و علوم دینی و قرآنی بسیار محدود است. در تبیین علت این امر علاوه بر شرایط سیاسی و اجتماعی زمان امام حسین(ع)، باید به سیاست بنی امیه و دشمنان حضرت مبنی بر جلوگیری از نقل و تدوین حدیث و از بین بردن روایات تفسیری و غیر تفسیری امام حسین(ع) توجه داشت. همچنان که آنان در طول تاریخ، همواره در جهت تحریف حقایق قیام عاشورا تلاش کردند.

۹۴/۰۷/۲۴ موافقین ۰ مخالفین ۰
متین حسنی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی